Wednesday, January 28, 2015

KENAPA PERLU VITAMIN C??



Vitamin C adalah vitamin yang paling kerap diambil oleh mereka yang prihatin tentang kesihatan dan kecantikan...macam saya..^^
Serius, vitamin C adalah vitamin pertama yang saya amalkan sebelum vitamin E. Kenapa? Banyak sangat jawapan kepada kenapa tu..Tapi sebelum saya jawab, saya nak share bahawa 

vitamin C adalah sangat tidak stabil

Ia sangat mudah rosak apabila terdedah kepada pencemaran, stress (tekanan), proses oksidasi (pendedahan kepada udara), merokok, caffein dan sebagainya. Dan, ia tidak dibuat atau dihasilkan SENDIRI oleh badan kita. Oleh itu, pengambilan dari sumber luar adalah amat penting bagi memastikan badan kita mempunyai bekalan vitamin C yang mencukupi. 

vitamin C adalah larut dalam air

Ia mudah dibuang melalui air kencing dan juga peluh. Oleh itu, pengambilan berterusan adalah penting bagi memastikan kadar vitamin C dalam badan kita dalah mencukupi bagi kita mencapai kesihatan dan kecantikan maksimum.

APA KESAN KEKURANGAN VITAMIN C PADA BADAN MANUSIA??

  • Pendarahan dalaman (haemorrhages), di mana tanda-tanda lebam hitam biru di seluruh badan. Kalau dulu, orang tua-tua kata dihisap hantu...lepas tu kena sapu bawang putih kat tempat lebam tu...heheh..sebab saya ni banyak kesan lebam tu...dulu memang hari2 bau bawang putih...sebab nak elakkan dari lebam lagi..dan lagi..tapi, setelah saya kaji..chewahh..rupanya badan saya bagi alarm yang saya kurang vitamin C..sebab saya ni caffein-drinker...sehari boleh habis 7-8 mug nescafe...tapi sekarang tidak lagi..malahan..kulit makin supple dan pinkish...ewahhh
  • Gusi berdarah dan tidak kuat...saya antara penghidap gusi berdarah dulu-dulu..
  • Keletihan dan badan berasa lemah
  • Sakit otot dan sendi
  • Kulit kering
  • Rambut bercabang
  • Hidung berdarah
  • Penyembuhan luka yang lambat
  • Masalah melawan jangkitan penyakit
  • Pendarahan dalam sendi menyebabkan sakit sendi yang teruk
  • Perubahan dalam tulang
  • Kehilangan gigi

ADA BEBERAPA KUMPULAN MANUSIA YANG MEMPUNYAI KADAR VITAMIN C YANG RENDAH DALAM BADAN

  • Perokok. Sebatang rokok boleh memusnahkan 25mg vitamin C di dalam badan. Kajian ke atas air kencing perokok yang menghisap 20 batang rokok sehari, mendapati tidak ada (hanya sedikit) kesan vitamin c.
  • Pesakit kencing manis. Pesakit diabetes biasanya kehilangan vitamin c melalui pembuangan air kencing yang kerap. Kajian menunjukkan, pesakit diabetes yang mengambil vitamin C pun tetap mempunyai kadar kekurangan vitamin C dalam badan mereka. Ini berlaku kerana kandungan gula yang tinggi menyebabkan berlakunya persaingan antara gula dan vitamin C. Pesakit kencing manis juga mempunyai kadar kolagen yang rendah (akibat kekurangan vitamin c ) menyebabkan proses penyembuhan luka terjejas. Perubahan-perubahan yang terjadi pada protein dan free radicals menyebabkan pesakit kencing manis lebih terdedah kepada kompilasi seperti katarak. kerosakan saraf, kerosakan buah pinggang.
  • Pesakit kanser.
  • Alcoholic
  • Pesakit Rheumatoid Arthtiris
  • Ahli sukan lasak.
  • Pesakit yang mengalami pesakit kronik seperti selesema, batuk, jangkitan kuman dan sebagainya.
  • Pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin, perancang, antibiotik dan sebagainya.
  • Pesakit yang dirawat dihospital atau yang baru saja menjalani pembedahan. Perasan tak, kalau kita pergi klinik, tak kiralah sakit apapun, mesti kena bagi vitamin c sekali...sebab doktor nak "boost" imunisasi kita supaya boleh lawan virus atau bakteria yang menyerang. 

Oleh itu, vitamin C sebenarnya amat penting pada manusia. Boleh dikatakan dari hujung rambut ke hujung kaki kita memerlukan vitamin C.

RAMBUT

Radikal bebas terbentuk secara semulajadi apabila badan kita menukarkan makanan kepada glukosa (tenaga). Radikal bebas ini akan merosakkan rambu dan menyebabkannya menjadi nipis dan rapuh. Oleh itu, rambut memerlukan ejen antioksida, yang boleh didapati dari vitamin C bagi memerangi radikal bebas ini. Mereka yang mengambil vitamin C dalam kuantiti yang mencukupi mempunyai rambut yang lebat, kuat dan sihat. 

Kelemumur terbentuk apabila sel kulit kepala mati dan tidak dibersihkan dengan baik. Ia boleh merosakkan folikel rambut dan jika tidak dirawat akan menghalang pertumbuhan rambut. Vitamin C membantu melawan bakteria yang terdapat pada kulit kepala. Ia memmbantu untuk menghilangkan kelemumur dan membantu rambut untuk tumbuh lebih sihat. Ia juga mempunyai ciri-ciri anti viral yang boleh mengelakkan kulit kepala dari kering dan gatal. 

Rambut gugur adalah disebabkan oleh perembesan hormon yang tidak stabil oleh kelenjar adrenal. Vitamin c mampu menyeimbangkan kelenjar adrenal dan mengurangkan rambut gugur. 

Rambut lebat yang menjadi dambaan semua wanita boleh dicapai melalui pengambilan vitamin C kerana ianya membantu meningkatkan aliran darah dan menguatkan kapilari darah termasuk di bahagian kepala. Pengaliran darah yang sihat menjamin pertumbuhan rambut yang lebat dan kuat.

Vitamin c juga berupaya untuk mengekalkan warna rambut dan mengelakkan uban.

KULIT

Kulit sering terdedah kepada radikal bebas akibat pendedahan kepada cahaya matahari, pencemaran dan kesan merokok. Vitamin C melindungi kulit dari radiasi ultraungu dan kesan sunburn. Pendedahan kepada radiasi ultra ungu yang berterusan tanpa pelindung boleh menyebabkan barah kulit.

Kolagen yang merupakan gabungan hydroxyproline dan hydroxylysine, memberi kesan gebu  dan menyamaratakan tona warna kulit. Kekurangan kolagen menyebabkan kulit menjadi kusam dan tidak bermaya. Kolagen melembabkan kulit dari dalam dan menngurangkan kedutan dan tanda penuaan. Vitamin C berupaya merangsang pembentukan kolagen.

Vitamin C digunakan secara semulajadi oleh badan untuk menyembuhkan luka  dan menggantikan tisu yang rosak. Ianya meningkatkan keanjalan kulit dan mempercepatkan tisu terbentuk bagi pertumbuhan sel kulit baru yang lebih cepat.

Vitamin C melindungi DNA dari tindakbalas fotokimia yang menyebabkan tumor, perubahan warna kulit dan beberapa jenis barah kulit. Ia juga mengelakkan penghasilan Pyrimidine dimers yang menjadi punca utama penghasilan melanoma(masalah kulit).

Vitamin C juga mencerahkan kulit dari masalah jeragat dan tompok-tompok penuaan, membantu kelihatan lebih muda dan kulit lebih lembut.


Kolagen juga menghasilkan struktur saluran darah yang baik dan Vitamin C membantu sistem aliran darah. Saluran darah yang berada bawah kulit membawa oksigen dan nutrien yang menghasilkan kulit yang sihat. Tanpa nutrien yang cukup, kulit akan jadi kasar dan kering. Krim yang mengandungi Vitamin C memperbaiki rupa dan tekstur kulit.

Ia juga meningkatkan pembentukan elastin yang menebalkan, melindungi dan memulihkan sel kulit. Kesan tebal pada sel mengekalkan kelembapan, tingkatkan aliran darah pada kulit dan menjadikan kulit gebu.


Vitamin C dengan dos yang betul melindungi penyakit dari jangkitan kuman dan memelihara kesihatan tulang dan gigi. 

Vitamin C mengurangkan kesan demam dan bertindak sebagai anti histamin yang berkesan dengan mengurangkan kesan tidak baik pada badan seperti sakit badan, selesema dan kesakitan. Ia juga mengawal alergi yang menyebabkan demam, mengurangkan paras histamin dan mempercepatkan penyembuhan demam. 

Vitamin C adalah merupakan ejen anti oksida yang sangat hebat dan berkesan dan mampu melindungi badan daripada radikal bebas yang memberi kesan oksidatif atau "sel karat". Radikal bebas ini mampu memberikan kesan tidak baik kepada badan seperti atherosclerosis yang boleh menyebabkan sakit jantung dan strok.

Vitamin C boleh merendahkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan kebarangkalian untuk mendapatkan tekanan darah yang tinggi.

Vitamin C memastikan pengembangan saluran darah berlaku dengan baik dan berkesan. Pengembangan saluran darah yang baik ini mampu mengurangkan kadar atherosclerosis, menjauhkan kolesterol tinggi, sakit jantung dan sakit dada.

Keracunan plumbum yang disebabkan oleh pemakanan makanan segera dan pendedahan kepada alat kosmetik yang mempunyai kadar plumbum yang tinggi boleh menyebabkan masalah pembelajaran, IQ lemah dan tumbesaran terbantut di kalangan kanak-kanak, serta kegagalan fungsi buah pinggang dan tekanan darah tinggi dikalangan orang dewasa. Vitamin C mampu mengurangkan kadar plumbum dalam darah. 

Vitamin C dan jus juga telah terbukti membantu untuk kurus dan mendapatkan badan yang ideal. Pakar pemakanan dan nutrisi biasanya akan memasukkan vitamin C yang tinggi dalam diet pesakit yang ingin menurunkan berat badan. Para doktor mendapati dengan memakan makanan yang tinggi kadar vitamin C mampu merendahkan paras insulin.

Vitamin C membantu badan mengatasi tekanan dengan mengawal paras tekanan yang disebabkan oleh perembesan hormon kortisol yang tinggi. 

Pengambilan vitamin C dalam dos yang tinggi boleh menghalang katarak dan meningkatkan pengaliran darah ke mata. Pupil mata kita memerlukan vitamin C untuk berfungsi dengan baik. Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan kanta mata menjadi legap atau katarak. 1000mg vitamin C sehari boleh mengelak katarak dan mempertingkatkan penglihatan.

Ciri-ciri antioksida pada vitamin C boleh melindungi sel dari kemusnahan DNA dan termutasi dan mengelakkan sel barah dalam jangka masa yang panjang. ia meningkatkan imunisasi badan dan mengelak sel barah tertentu daripada terbentuk dalam badan. ia juga mengurangkan risiko terkena semua jenis barah termasuk paru-paru, mulut, tekak, kolon/usus, perut dan esofagus. Vitamin C juga mampu menghasilkan Vitamin E yang juga merupakan antioksida yang sangat baik. Apabila imunisasi badan meningkat, maka badan tidak akan mudah terkena jangkita dan terpelihara daripada sel barah. 

Vitamin C menghalang daripada terkena sakit jantung dengan menghalang radikal bebas daripada merosakkan dinding arteri yang boleh menyebabkan pembentukan plak. Apabila plak terbentuk, ia akan menyebabkan kolesterol teroksida yang menyebabkan serangan jantung. 

Vitamin C mengurangkan paras gula dalam darah dan ini adalah berita baik kepada pesakit diabetes. Ia mampu mengurangkan risiko diabetes dan memulihkan simptom sedia ada.

Vitamin C mampu mengurangkan penghasilan histamin dalam badan yang menyebabkan alahan dan keradangan seperti asma. Vitamin c mampu mengurangkan risiko terkena asma.



HARUS DIINGAT

Vitamin C adalah vitamin larut air dan ia akan mudah untuk dibuang dari badan melalui proses perkumuhan atau air kencing. Badan tidak akan dapat menyerap vitamin C yang banyak dalm satu masa, oleh itu, amat penting untuk mengambil vitamin C yang mempunyai kadar pelepasan berterusan secara semula jadi atau SUSTAINED RELEASE. Sustained Release Vitamin C SHAKLEE telah direka dengan pembebasan berterusan secara semulajadi. Setiap tablet vitamin C mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg) dan pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut ke dalam badan kita setiap jam. Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C di dalam 2 tablet vitamin C shaklee (didalam jurang masa 5 jam) mampu kekal di dalam plasma darah kita selama 24 jam. Setiap tablet mengandungi 120 mg bioflavonoid yang juga dikenali sebagai vitamin C complex dan 25% dari bioflavonoid diekstrak dari kulit buah. Baioflavonoid mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C di dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas. 

So, sekarang kita dah tahu kepentingan vitamin C ni.. Cuma tinggal nak amal je..kesihatan memang xda galang ganti...kalau nak, boleh whatsapp 0145708903..saya bagi harga eksklusif...^^


Salam sayang

Maea Maezhra
0145708903
Supervisor March 2015

No comments:

Post a Comment