Thursday, January 29, 2015

EKZEMA, BUKAN PENYAKIT BERJANGKIT



Ekzema ialah satu keadaan di mana kondisi kulit adalah kering dan gatal. Ia juga adalah sebahagian daripada penyakit atopik. Atopi bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti ekzema, asma dan demam alergi.

BAGAIMANA MENGENALPASTI EKZEMA?

Kulit kering, gatal, merah dan rekah yang kadangkala meleleh cecair dan mengalirkan darah. Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut.

Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi seperti mana yang sepatutnya.

APAKAH RAWATAN UNTUK EKZEMA?

Satu perkara yang pesakit harus tahu ialah, ekzema atopi tidak boleh sembuh tetapi boleh dikawal.

Ekzema boleh dikawal dengan ubat sapu dan ubat makan.

Perkara paling penting untuk mencegah ekzema adalah menghalang atau mengelakkan daripada punca yang menyebabkan ekzema. Contohnya, jika sekiranya pesakit ekzema makan makanan laut, ekzema menjadi semakin teruk...maka elakkan dari makan makanan laut seumur hidup!! serius??? ya, serius!!

Pesakit ekzema selalu buntu untuk memilih makanan yang mereka boleh makan tanpa ragu-ragu. Pemilihan makanan yang terhad menyebabkan mereka cenderung untuk TIDAK mendapat nutrien makanan yang mencukupi. Ada yang berpantang makan ikan dan ayam....hmmm...dari mana dapatkan sumber protein kalau begitu? Sedangkan protein perlu untuk membina sel2 baru.

Oleh itu, adalah amat digalakkan kepada pesakit ekzema untuk mendapatkan makanan tambahan bagi memastikan badan mendapat nutrien dan zat yang mencukupi. Selain itu, makanan tumbuhan juga perlu bagi "memacu" pertumbuhan sel kulit yang sihat dan baru serta meningkatkan imunisasi badan.

SUPLEMEN UNTUK PESAKIT EKZEMA

Bagi yang belum pernah mengamalkan apa2 suplemen, lebih baik dimulakan dengan herb lax atau alfalfa bagi tujuan pembersihan usus dan proses detoksifikasi. Proses ini perlu untuk menghilangkan segala toksik dalam badan yang merupakan punca kepada pelbagai penyakit.


Bagi memastikan, pertumbuhan sel-sel kulit yang baru dan sihat, digalakkan untuk mengambil ESP. Manakala bagi membantu melembab dan menyuburkan kulit, pesakit disarankan untuk mengambil Lecithin.




Seterusnya, bagi menghilangkan gatal-gatal pada kulit serta kesan kering dan inflamasi, pengambilan suplemen berikut adalah disarankan


Terakhir sekali, bagi menyekati respon alergik pada tubuh, digalakkan untuk mengambil Vitamin C 500mg SR yang mengandungi flavonoid



serta Omega Guard yang mampu mengintegrasi sistem imun dan memperbaiki simptom alergi kulit.





SELAIN DARI MAKAN SUPLEMEN, APA LAGI YANG PESAKIT EKZEMA PERLU LAKUKAN?

  • elakkan dari habuk dan debu
  • elakkan dari cuaca yang terlalu panas dan kering
  • banyakkan minum air
  • positifkan pemikiran 
Apa sekalipun yang kita amalkan, niat dan keyakinan itu perlu. Tanpa niat untuk sembuh, mungkin suplemen akan hanya jadi satu pembaziran. Dan, tanpa keyakinan yang jitu, kesembuhan pasti malu untuk bertamu..kerana like attracts like...anda suka sembuh dan sihat..pasti kesembuhan dan kesihatan itu hampir pada anda..

Saya pula suka berkongsi apa yang customer saya makan sehingga sembuh, dengan harapan ramai lagi pesakit ekzema di luar sana yang tahu mengenai suplemen ini dan berupaya untuk mengatasi masalah mereka. Jaga kesihatan, kerana kesihatan itu tiada galang gantinya..

Salam sayang
Maea Maezhra
0145708903
Supervisor March 2015



No comments:

Post a Comment